Søg
Close this search box.
Tinnetgaard

Arbejdsmetoder

Tinnetgaards tilgang til arbejde og pædagogiske refleksioner

På Tinnetgaard er vores primære mål at sikre, at hver enkelt elev oplever daglig succes og personlig udvikling. Vi indleder denne udvikling med en nøje dialog og tæt samarbejde med eleven, hvor vi udarbejder individuelt tilrettelagte uddannelses- og handleplaner. Disse planer er dynamiske og tilpasses løbende i takt med elevens udvikling og de muligheder, der opstår i Tinnetgaard-miljøet.

Vores pædagogiske tilgang hviler på tre fundamentale principper: motivation, KRAP (Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik) og relationspædagogik. Disse principper udgør rygraden i vores daglige arbejde og er med til at skabe meningsfulde læringsoplevelser for vores elever.

På Tinnetgaard anvender vi forskellige metoder, for at sikre den bedst mulige støtte til vores elever. NADA-øreakupunktur, KRAP-pædagogik, professionel seksualvejledning, hesteassisteret terapi, Sense-metoden for sund kostsammensætning og scootertræning som pædagogiske redskaber til at støtte elevernes personlige udvikling, trivsel og selvstændighed.

Ved at integrere disse forskellige metoder tilpasser vi vores støtte og vejledning til hver elevs individuelle behov og hjælper dem med at trives og lykkes i livet. På Tinnetgaard tror vi på, at denne mangfoldighed af metoder beriger vores elevers oplevelse og fremmer deres personlige udvikling på mange niveauer.

KRAP-metoden

KRAP er en pædagogisk tilgang baseret på kognitiv, ressourcefokuseret og anerkendende pædagogik, udviklet af tre erfarne psykologer. På Tinnetgaard danner KRAP fundamentet for vores tilgang til undervisning og pleje, hvor vi vægter en nysgerrig og anerkendende forståelse for det enkelte individ. Vores dedikerede medarbejdere modtager løbende uddannelse inden for KRAP-metoden for at sikre en kvalitetsrig og støttende miljø for vores elever og beboere.

En del af vores personale er specialuddannet i at levere NADA-behandling (National Acupuncture Detoxification Association). NADA er en non-verbal øreakupunktur-metode, der supplerer andre behandlinger og fokuserer på recovery, empowerment og personlig udvikling. Det er vigtigt at understrege, at NADA ikke er en erstatning for lægelig eller medicinsk behandling, men snarere et redskab til at fremme ro, trivsel og styrke mental sundhed.

Vores tilgang med NADA er ikke rettet mod specifikke diagnoser, men anvendes i en række situationer, hvor eleverne har behov for stabilitet, ro, søvnforbedring, angsthåndtering, fokus og bedre håndtering af følelser og kognitive funktioner. Den NADA-metode indebærer brugen af fem akupunkturpunkter i begge ører i 45 minutter med standard-nåle eller magneter, alt imens miljøet opretholdes i rolige omgivelser. På Tinnetgaard er der et dedikeret NADA-rum, hvor behandlingerne udføres med fokus på beroligende og behagelige rammer.

Vores seksualvejleder er til stede for at støtte og guide vores elever i forhold til deres seksualitet. Vores mål er at skabe et åbent og støttende miljø, hvor eleverne kan føle sig trygge og i stand til at drøfte og udforske deres spørgsmål og bekymringer om seksualitet på en respektfuld og støttende måde. Vi fokuserer på at tilbyde en sikker og fortrolig platform, hvor eleverne kan få de redskaber og den viden, de har brug for, til at træffe sunde og informerede beslutninger om deres seksuelle sundhed og trivsel. Vores seksualvejleder er uddannet til at skabe en åben dialog om emner som samtykke, relationer, køn, seksuel sundhed og meget mere. Vi prioriterer elevernes ret til at udvikle sunde og positive holdninger til deres krop og seksualitet i et trygt og støttende miljø.

Vores heste- og dyreværksted er en af vores mange professionelle faciliteter, der sigter mod at styrke vores elevers personlige udvikling gennem dyreassisteret terapi. Vi tror på kraften i samarbejdet mellem mennesker og dyr, og i vores hesteterapi arbejder vi med elevernes kontakt, kommunikation, kropssprog og lederskab med hestene som aktive partnere. Vores team på hestelinjen består af erfarne fagfolk, herunder en Psykolog og en Social- og Specialpædagog, der er direkte involveret i elevernes træningsforløb. Deres ekspertise og erfaring i samspillet mellem heste og mennesker er af afgørende betydning for at skabe en meningsfuld og givende oplevelse for hver enkelt elev. 

Læs mere om vores hesteværksted og hesteassisteret terapi her

På Tinnetgaard bliver Sense-metoden undervist som en tilgang, der fokuserer på en ny tilgang til kaloriekontrol. I modsætning til at undgå bestemte madvarer, handler det om at afveje maden ved hjælp af håndmål. Dette indebærer sammensætning af måltider bestående af to håndfulde grøntsager, en håndfuld protein, en håndfuld kulhydrater og 1-3 spiseskefulde fedt. Dette sikrer en fornuftig fordeling af næringsstoffer til dagens tre hovedmåltider, samtidig med at mellemmåltider som hovedregel forsøges begrænses. Ved at følge denne tilgang opnås en følelse af mæthed, samtidig med at stofskiftet stimuleres.

Alle vores elever tilbydes muligheden for at få adgang til en knallert eller scooter i løbet af deres ophold. Disse køretøjer fungerer som et pædagogisk redskab til at fremme selvstændighed og uafhængighed hos eleverne. Vi tror på, at mobilitet er nøglen til at styrke tilliden til egne evner og skabe en følelse af personlig frihed. Gennem instruktioner og vejledning lærer eleverne ikke kun at køre sikkert og ansvarligt, men de udvikler også praktiske færdigheder, der er værdifulde for deres fremtid. Vi opfordrer til at udforske vores tilgang til brugen af scootere på Tinnetgaard og den positive indflydelse, det har på vores elevers udvikling og trivsel.

Læs mere om hvordan vi bruger scooterne på Tinnetgaard

Min scooter – min frihed

Indkøbskurv